Passend onderwijs betekent dat we als school ons best moeten doen om elke leerling de begeleiding en ondersteuning te bieden die nodig zijn om mee te kunnen doen aan het onderwijs. Het kan bijvoorbeeld zijn dat je extra begeleiding nodig hebt, omdat je moeite hebt met leren of omdat je een diagnose hebt en school je daarom extra veel moeite kost.
Maar ook als je juist extra verdieping nodig hebt! Samen met jou en je ouders/verzorgers kijken wij naar wat jij nodig hebt. Dit kan betekenen dat we het ondersteuningsteam in kunnen schakelen, je flexuren kunnen aanbieden voor de vakken die je moeilijk vindt of je passende trainingen kunnen laten volgen om je verder te helpen. We willen jou ondersteunen in jouw persoonlijke ontwikkeling. De begeleiding die jij krijgt, loopt als een rode draad door jouw schoolperiode.
Als we niet zeker weten of we jou op De Waerdenborch voldoende ondersteuning kunnen geven, dan bespreken we dat met jou en jouw ouders/verzorgers. Daarna zullen we contact opnemen met het samenwerkingsverband waar De Waerdenborch deel van uit maakt. Daar zitten experts die heel goed kunnen meedenken over een oplossing! Is er toch meer begeleiding nodig dan dat wij jou als school kunnen bieden? Dan kunnen we externe partijen buiten school inschakelen. Hierbij kun je denken aan de huisarts of een hulpverlener vanuit jouw gemeente.
Kun jij meer aan dan de reguliere lesstof? Binnen onze school is een docent aanwezig die gespecialiseerd is in hoogbegaafdheid. Als je hoogbegaafd bent, kan het soms nodig zijn ondersteuning te krijgen bij het leren leren. Ook ontwikkelen we een extra uitdagend programma, deels samen met de docenten van het vwo+
NT2-leerlingen zijn leerlingen die Nederlands als tweede taal hebben. Deze leerlingen kunnen zowel in Nederland als in het buitenland geboren zijn. Leerlingen die minder dan 6 jaar onderwijs hebben genoten in Nederland, hebben de NT2-status. Binnen De Waerdenborch wordt het protocol Nederlands tweede taal leerlingen (NT2-leerlingen) gehanteerd om leerlingen die Nederlands als tweede taal hebben, zo goed mogelijk te begeleiden. Het doel van het protocol is dat de NT2-leerlingen de taal zo leren beheersen, dat zij kunnen functioneren op hun eigen cognitieve niveau. Dit doen we door ze faciliteiten toe te kennen en door de leerlingen extra begeleiding te geven, in eerste instantie binnen de les. Daarbij worden ook tips en tools gegeven voor docenten hoe in de lessen de leerling zo goed mogelijk te begeleiden.
Heb jij al een dyscalculieverklaring als je bij ons op school komt, dan krijg je een faciliteitenpas. Op deze pas staat vermeld van welke faciliteiten je gebruik mag maken. Ook kun je gebruikmaken van coaching.
Twijfelen jij en/of je ouders of verzorgers nog of jij wel of geen dyscalculie hebt? Dan kun je een dyscalculiescreening doen. Dit kan al meteen in de brugklas, maar ook wanneer in een hogere klas een vermoeden van dyscalculie ontstaat. Scoor jij opvallend in deze screening, dan word jij verwezen voor verder onderzoek.
Wanneer je dyslexie hebt, kan dat voor problemen tijdens het leren zorgen. Op De Waerdenborch helpen wij je zo goed mogelijk om hiermee om te gaan. Heb jij al een dyslexieverklaring als je bij ons op school komt, dan krijg je een faciliteitenpas. Zo kun jij meteen een goede start maken. Leerlingen waarbij een vermoeden is van dyslexie worden aan het begin van het schooljaar gescreend op dyslexie. Scoor jij opvallend in deze screening, dan word jij verwezen voor verder onderzoek.