Break a leg! TOEFL test in Goor
Take it easy, Join in, Stepping up. Het zijn voorbeelden van diverse Engelse lesmethodes die gebruikt worden in het basisonderwijs. De ene methode is de andere niet. Zowel in intensiteit als in moeilijkheidsgraad kunnen de methodes verschillen. Tevens bepalen basisscholen zelf vanaf welke groep ze Engels aanbieden. Uit onderzoek van SLO (2011) blijkt dat scholen hierin verschillende keuzes maken. De meeste scholen (66%) starten met Engels in de bovenbouw, in groep 7 of groep 8. Een klein aantal scholen (17%) start met Engels in groep 5 of 6 en een nog kleiner percentage zelfs nog eerder.
Bovenstaande feiten vormen een uitdaging voor de overgang naar het voortgezet onderwijs, waar al deze leerlingen van verschillende basisscholen samenkomen en allemaal de methode Stepping Stones of New Interface (1 en 2 vwo) aangeboden krijgen. In de praktijk blijkt namelijk dat we bij leerlingen in de eerste klas van het voortgezet onderwijs grote verschillen in het taalniveau Engels constateren.
De Waerdenborch vindt het belangrijk om beter inzicht te krijgen in het startniveau van de verschillende leerlingen. De enorme taalverschillen binnen een klas kunnen er namelijk voor zorgen dat leerlingen voor wie Engels makkelijk is, niet meer worden uitgedaagd als de vervolgmethode voor hen te eenvoudig blijkt. Aan de andere kant blijven leerlingen die zwakker zijn in Engels achter, aangezien de stof voor hen juist te lastig is.
Hoe bied je dit het hoofd? De Waerdenborch doet als enige Nederlandse middelbare school mee aan het Erasmus + project. Dit project met scholen uit Finland en Denemarken (en basisscholen uit Nederland) behelst drie jaar en heeft als doel om het Engels als vreemde taal beter te laten aansluiten bij de behoeftes van de individuele leerling. Daarbij richt het project zich op een goede overgang van basisschool naar middelbare school als het gaat om taalonderwijs Engels.
Het afnemen van de Test of English as a Foreign Language (TOEFL) maakt onderdeel uit van dit project. Het doel van deze test is het in kaart brengen van het niveau van de individuele leerling wat de Engelse taal betreft. En vandaag stond deze test voor een groep Goorse leerlingen op het programma. Alle eersteklassers op locatie Goor maken de test. Ook een aantal tweedejaarsleerlingen bij wie vorig jaar de test is afgenomen, maken deze test opnieuw.
De TOEFL test bestaat uit verschillende onderdelen: lezen, luisteren en language form and meaning (woordenschat, zinsopbouw). Engels docent Renate Telgenhof: “De toets ging voorspoedig. Het was wel een lange zit, maar ze hebben het goed volbracht.”
De resultaten worden gebruikt om beter te kunnen inspelen op de taalniveauverschillen tussen leerlingen. In andere woorden: om beter te kunnen differentiëren, zowel qua lesinhoud als bij de instructie. Door deze test meerdere jaren af te nemen bij de leerlingen is het direct beter mogelijk om de voortgang te meten. Een goede zaak, wat De Waerdenborch betreft. Immers, well begun is half done!