IBC: Leerlingen ontdekken hun kwaliteiten
Ondanks het feit dat het erg belangrijk is voor de toekomst, vinden veel leerlingen het lastig om te benoemen wat hun kwaliteiten zijn. Door mee te doen aan het International Business College krijgen leerlingen hier al beter zicht op omdat ze met andere leerlingen samenwerken in groepjes. Dit jaar hebben we geprobeerd de leerlingen te laten zoeken naar groepsgenoten die kwaliteiten hebben die ze zelf in mindere mate bezitten. We hopen dat de samenwerking daarmee nog beter verloopt.
Sinds enkele jaren hebben we in dit kader een wel heel bijzondere activiteit opgenomen in het IBC-programma: Robin Joostens, een ervaren profiler en persoonlijke coach maakt van alle leerlingen een persoonlijk profiel. Het maken van zo’n profiel gaat in groepjes van vier, waarbij de bestaande groepjes bij elkaar zitten. De sessies beginnen met een lijst met stellingen. Op basis van deze stellingen maken de leerlingen een enneagram. Dit enneagram is het uitgangspunt van een gesprek van twintig minuten per leerling. Robin bespreekt daarmee de kwaliteiten van elke leerling, maar er komt ook ter sprake waar de leerling behoefte aan heeft om goed te kunnen functioneren en wat de drijfveren zijn van elke leerling. Aan het eind van elke groepssessie komen ook nog even de kwaliteiten en uitdagingen van de groep als geheel ter sprake.
Leerlingen leren op deze manier de eigen kwaliteiten beter kennen, maar omdat Robin met groepjes van 4 leerlingen werkt leren ze ook elkaars kwaliteiten zien. Vooral de wat meer verborgen kwaliteiten van de, normaal minder op de voorgrond tredende leerlingen, komen zo ook erg mooi aan het licht en deze worden dan ook door de groepsgenoten gezien als onmisbaar voor de samenwerking. Het is verbazingwekkend hoe goed Robin de leerlingen weet te raken. Zijn ervaring in het werken met een topsporter als Jeffrey Hoogland of in de voetbalacademie van FC Twente maakt dat hij binnen een paar seconden weet aan te geven op welke positie een leerling speelt in het voetbalteam en waarom dat past bij de kwaliteiten die de leerling heeft.
De leerlingen zijn enthousiast over de gesprekken. Regelmatig krijgen we de vraag van leerlingen of ze als eerste aan de beurt kunnen komen. Robin heeft al meerdere leerlingen aan het denken gezet. Tijdens mentorgesprekken in Havo 5 komen leerlingen soms nu nog terug op de woorden die Robin heeft gesproken. Ook is een aantal ouders en leerlingen voor een sessie van 90 minuten bij Robin in Enschede op bezoek geweest. Bij een enkele leerling hangen een jaar later de aantekeningen van Robin nog steeds aan de muur van de slaapkamer.
Meer informatie over Robin vindt u op: Robin Joostens | Coaching | Profielen | Individu - Team - Organisatie | Enschede
Jan Marten Hoogebeen