Wat houdt dit project in?
De Waerdenborch Goor participeert in een project van Erasmus+: iBUILD IT. Drie combinaties van een basisschool en een verwante middelbare school uit drie landen (Nederland, Denemarken, Finland) werken gedurende twee jaar samen om hun taalonderwijs te innoveren, waarbij de gegevens van de assessments van de TOEFL Young Students Series (ETS, Princeton) als uitgangspunt worden gebruikt.
Tijdens 4 trainingsweken en verschillende online bijeenkomsten werken leraren uit deze landen sector overschrijdend en coöperatief. Zij proberen innovatieve manieren te creëren om de diversiteit in taalniveaus in hun respectieve klaslokalen aan te pakken, waarbij de nadruk ligt op het maximaliseren van de leerwinst voor de leerlingen.
In het project worden leerkrachten opgeleid om hun Engelse lessen te herdenken en te herontwerpen op basis van de resultaten van de TOEFL Young Students Series. Tijdens de trainingsweken werken leerkrachten onderling samen met leerkrachten die dezelfde klas in een ander land onderwijzen. Bovendien zullen er "job shadowing"-activiteiten worden georganiseerd. De leraren worden aangemoedigd om hun ervaringen te delen, elkaar te observeren en van elkaar te leren en feedback te geven voor verbetering. Dit alles wordt verzameld en gedocumenteerd in de intellectuele outputs. Inspirerende en deskundige sprekers nemen deel aan de opleidingsweken en verzorgen diverse presentaties en workshops.
Leerkrachten uit het basisonderwijs en leerkrachten uit het secundair onderwijs proberen samen om een continu leertraject uit te stippelen (Continuous Learning Path meeting). Het doel is het onderwijs zo te herontwerpen dat de kloof tussen basis- en voortgezet onderwijs kleiner wordt en de overgang soepeler verloopt.
Wat merken onze leerlingen hiervan?
De overgang van basisschool naar het voortgezet onderwijs is een grote verandering: meer lessen, nieuwe docenten, nieuwe leerboeken en andere toetsen. Bovendien is er een groot verschil in ervaringen en vaardigheidsniveau bij het vak Engels omdat er veel verschil is in hoe basisscholen het vak Engels aanbieden. De Waerdenborch wil graag de instructie en begeleiding aanpassen aan de behoefte van de leerlingen. Onze docenten krijgen leerlingen van verschillende basisscholen in één klas en ervaren grote verschillen in bijv. spreek- en schrijfvaardigheid Engels van de leerlingen. Zij willen daar hun didactisch handelen op aanpassen.
Voor goede begeleiding op maat, testen we allereerst waar de leerling (vmbo, havo en vwo) nu staat. Dit gebeurt door een test op Engelse luister- en leesvaardigheid. Deze test vindt plaats voor de herfstvakantie en wordt mogelijk in april 2022 en november 2022 herhaald. Deze resultaten gebruiken we om de lessen beter aan te laten sluiten bij het niveau van de leerlingen en om te kunnen differentiëren. We bieden de leerling, indien nodig, begeleiding-op-maat.
De testen
Aan de testen zit géén beoordeling vast. Voor het afnemen en interpreteren van de testgegevens heeft de school subsidie ontvangen middels het Erasmus+. Erasmus+ is een initiatief van de Europese Unie om onderwijs, opleiding, jeugd en sport in heel Europa te ondersteunen. Zij verwerken de testgegevens anoniem. De Waerdenborch ontvangt via het Erasmus+ project overzichtelijke rapporten. Die geven aan hoe de leerling de test heeft gemaakt. De resultaten geven ons als school richting voor wat de afgelopen periode goed en minder goed gegaan is en wat geleerd is. Hoe de aansluiting tussen basisonderwijs en voortgezet onderwijs verbeterd kan worden. Daarop wordt, indien nodig, begeleiding-op-maat ingezet.
Enquête
We vragen onze leerlingen om een enquête in te vullen met vragen over hoe ze hun Engelse lessen vinden, wat er verbeterd kan worden en hoe de aansluiting tussen Engelse lessen op de basisschool en het voortgezet onderwijs is.